Het liefst haak ik de speciale verzoeken, zoals ik al wel vaker heb verteld. Laatst kwam er weer zo’n leuk verzoek binnen. Een gehaakte hondenfamilie!
Ik kreeg de vraag om 6 bull terriërs te haken, van fluffy garen. Het patroon kreeg ik er zelfs bij, super handig! Zo’n leuke opdracht wil ik graag wat meer over vertellen.
Een speciaal verzoek, hoe komt dat nou tot stand?
Allereerst ontvang ik een privé bericht of e-mail met daarin een vraag. Bijna altijd stuurt de geïnteresseerde een foto mee van wat er bedoeld wordt. Daar kan ik vaak wel wat mee. Een enkele keer is het een tekening of foto van een niet gehaakt iets. Maar ook regelmatig is het een foto van een patroon of een gehaakt artikel.
Nu kreeg ik een mail van iemand die bull terriërs heeft en daar graag knuffels van wilde laten haken. Ik kreeg een heleboel foto’s van bull terriërs met knuffels die op hen leken. Enorm schattig.
In contact met jou als klant ga ik dan vragen stellen om alle wensen nog duidelijker te maken. Ik wil natuurlijk wel dat jouw product precies wordt zoals je graag wil. Het zou jammer zijn als je een product ontvangt wat net niet is geworden wat je had bedacht. Dus alle details worden doorgenomen.
Welke kleuren wil je de honden? en ook de oogjes, oog omtrek, oortjes, staartjes en pootjes. En wanneer wil je ze uiterlijk ontvangen? Want dan zorg ik dat het goed in de planning past, zodat jij het op tijd ontvangt.
En dan het garen; nu werd er al specifiek gevraagd om fluffy garen. Maar soms is het nog de vraag wat iemand in gedachten had. Een knuffel van wol of katoen is een wereld van verschil. Is het een decoratieve knuffel, of echt om mee te knuffelen.
Als je een knuffel wil knuffelen, is wol heel fijn. Maar is het voor een baby’tje in de box, dan kies ik toch liever voor katoen, om pluizen te voorkomen. Soms is wol-katoen ook een mooie optie, omdat het dan super zacht is en minder pluizig.
De bull terriërs gingen van fluffy garen worden. Dat is ook een goeie voor de planning. Fluffy garen haakt best lastig. Ik moet er dus rekening mee houden dat ik daar langer mee bezig ben dan van ander garen. Ik heb dus niet even 1 hondje klaar in een avondje. En dan zijn het ook nog 6 stuks. Ik had 6 weken de tijd, dus dat ging goed komen. Maar geen tijd om te treuzelen dus!
Ik ontving het patroon en die was super duidelijk, maar wel anders geschreven dan hoe ik graag mijn patronen schrijf. Dan lees ik alles dus nog even goed door, om zeker te zijn dat ik niks vergeet of mis. En ik probeer de manier van schrijven wat beter te begrijpen.
Ik krijg ook wel eens de vraag of het lukt met een Engels patroon, wat een klant mij dan toestuurt. Dat is geen enkel probleem! Engels en Nederlands gaan mij prima af, soms lukt het ook met spaanse, franse en duitse patronen.
De grap is wel dat de termen en afkortingen nog wel eens kunnen verschillen. Maar door mijn ervaring lukt het wel in meerdere talen, omdat er cijfers in staan die in alle talen hetzelfde zijn. En als ik de afkortingen opzoek, is het meestal meer dan genoeg informatie voor mij. Via Pinterest is er vaak wel een mooie vertaling te vinden.
Russische patronen zijn een groter probleem en daar ben ik tot nu toe dus nog niet aan begonnen.
Dit patroon was Nederlands geschreven, maar overduidelijk direct uit het Engels vertaald. Geen probleem, maar daar moet je wel doorheen lezen.
Met al deze informatie kon ik aan de slag. Inkopen doen en beginnen maar. En een planning maken welke avonden bedoeld zijn voor de terriërs en welke dagen voor de andere bestellingen. Deze planning is voor mij heilig en ik zorg ook altijd voor wat extra tijd. Je weet in een druk gezin namelijk nooit of er eens een dag of avond wegvalt door andere prioriteiten.
en wat is nu het eindresultaat? Een gehaakte hondenfamilie!
Ze zijn met z’n zessen op pad gegaan en goed aangekomen. Altijd fijn dat een klant laat weten dat de bestelling goed is aangekomen. Soms nog wat positieve of negatieve feedback, opmerkingen of aanmerkingen, maar dat is natuurlijk altijd prima. Je hoeft niet te zeggen dat je blij bent, als dat niet zo is.
Tot nu toe is het altijd gelukt om een klant met een tevreden gevoel de bestelling te laten ontvangen. Soms is er een klein nuance verschil ontstaan door de communicatie, maar dat heeft nog nooit geresulteerd in een retour of nieuw te moeten leveren product.
En dan weet ik dat de goede communicatie, tot in de details, weer zorgt voor een perfect product!
Wil jij ook een speciaal verzoek doen? Je kunt mij mailen op info@bolletjevankatoen.nl. Of neem een kijkje op: ‘Persoonlijke aanvraag’.