Ik schrik me rot zeg, ineens is het over een paar weken al zomervakantie! Heerlijk vooruitzicht, maar ik zit nog volop in het werk. Ga ik dit jaar haken in de vakantie?
Het schoot even serieus door mijn hoofd. Ik heb meer werk dan ooit, wat natuurlijk ontzettend tof is. Maar iedere zomer gooi ik de winkel echt even helemaal dicht. Ik neem wel bestellingen aan, maar die gaan op de lijst voor na de vakantie. Er wordt alleen gehaakt voor mijn eigen plezier. Een eigen projectje, iets voor de kinderen, of gewoon even helemaal niet.
Maar dan moet ik wel zorgen dat de winkel vakantie-klaar is. Bestellingen die voor de zomer binnen moeten zijn bij de klant, moeten dus echt af zijn binnenkort!
Ik dacht dat ik zeeƫn van tijd had, maar ineens is dat niet meer zo.
Haken in de vakantie?
In de andere schoolvakanties ga ik wel door hoor. We gaan regelmatig wat dagen weg, maar dan neem ik de lopende projecten mee. Voor die paar dagen is dat vaak haalbaar en ik ga dan niet op het strand staan met de caravan, dus de mooie artikelen van de klanten blijven netjes.
In de zomervakantie lopen we hopelijk bruingebrand met zonnebrand en zand de caravan en tent in en uit. We eten de hele dag door en stappen met plakhanden van de zonnebrand nog even snel in de auto met alleen zwemkleren aan. Of we duiken na een vette barbecue nog even in het zwembad.
Haken in de vakantie? Dat schiet er zeker bij in en dat is prima. De werkjes zouden ook vol zand en zonnebrand komen te zitten, dus dat lijkt me niet echt handig.
Dus goed nadenken over mijn planning. En zo kwam ik erop om weer even een algemene mededeling te doen op de sociale media. Let op; vanaf 13 juli is de winkel weer 3 weken dicht.
En als mijn winkel dicht is, wordt er na opening op 5 augustus niet direct weer een afgehaakt product verzonden. Mijn werk kost tijd, zoals de meeste klanten en volgers inmiddels goed weten.
lange levertijden?
Mijn werk is geen retail, geen haastwerk, geen detailhandel die roept: voor 23:59 besteld is morgen in huis. Het kan wel als je een kant en klaar pakket bestelt en ik dat pakket toevallig nog compleet heb klaar liggen. Maar omdat jij mag kiezen uit kleuren voor je materiaal, is dat zelfs bij de kant en klare pakketten niet altijd haalbaar.
Ik zie mijn werk eerder als kunst. Of zoals het werk van meubelmakers. Heb jij wel eens een bank besteld bij een speciaalzaak? Ik heb nog nooit meegemaakt dat je die dan binnen een paar weken kon ophalen. Een vakman maakt de stof van deze bank volledig met de hand op maat en dat kost tijd. Het is ook zwaar werk en het komt precies. Niemand zal ooit mopperen als het 16 weken duurt voor zijn prachtige merk design bank wordt geleverd.
En dat kwartje begint bij mijn klanten ook te vallen. Ik kan geen bos bloemen haken in een week. Dan krijg je broddelwerk en dat is zonde. Ik wil kwaliteit leveren, geen massa retail dat na een paar weken uit elkaar valt.
Nu moet alleen bij mij dat kwartje nog vallen. Het komt wel eens voor dat ik mezelf wat opgelaten voel als het langer duurt dan ik dacht. Ik heb maar weinig meegemaakt dat klanten hier zelf vervelend op reageerden. Over het algemeen was de lange levertijd al bekend.
Als jij trouwens een deadline hebt, zorg ik dat het er op tijd is! Kinderverjaardagen, kraamcadeau’s, bijzondere gebeurtenissen, die gaan altijd voor.
Even terug naar die vakantie
Voor de vakantie kan je nog kleine producten bestellen. Een sleutelhanger, een rammelaar, de kleinere artikelen in mijn winkel. Ik kan in persoonlijk contact aangeven wat wel of niet haalbaar is. 1 rammelaar, of 20 stuks is natuurlijk ook een verschil en tussen deze informatie en jouw mailtje kunnen er ook andere bestellingen binnen komen.
In principe zit ik aardig vol tot de vakantie en na de vakantie ligt er ook genoeg werk voor mensen die weten dat hun werk langer gaat duren.
Voel je nooit bezwaard om een bestelling te doen. Soms begint de bestel-vraag met ‘sorry, ik weet niet of je tijd hebt’. Ik maak van mijn winkel als bijbaan ook prioriteit, dus ik heb zeker tijd. Het kan soms alleen langer duren. Heeft je product haast? Dan zeg ik eerlijk of jouw vraag wel of niet haalbaar is.
Ik heb in al die jaren maar 1 keer een nee hoeven verkopen, omdat een dekentje voor een verse nieuwgeboren baby nu eenmaal niet in een week te leveren is. Maar verder hebben klanten geduld en begrip en is alles binnen de afgesproken tijden binnen gekomen.
Wil jij nog iets door mij laten haken? Wie weet dat ik toch ga haken in de vakantie, je weet het bij mij maar nooit. Voel je in ieder geval nooit bezwaard om een bestelling of aanvraag bij me te plaastsen.
Contact?
Er zijn verschillende manieren om contact met me op te nemen.
- deze pagina: www.bolletjevankatoen.nl/contact
- een mailtje: info@bolletjevankatoen.nl
- of een PB of DM via de sociale media (www.facebook.com/bolletjevankatoen / www.instagram.com/bolletjevankatoen
LET OP: via sociale media komen de berichten soms vertraagd of niet binnen. Ook reacties op de posts worden niet altijd allemaal voor mij weergegeven. Je zit dus het veiligst met een mailtje of via de contactpagina.