Geplaatst op Geef een reactie

Hoe komt zo’n bestelling tot stand?

Nu heb ik afgelopen weken verteld waarom je zou kunnen kiezen voor Bolletje van Katoen. Wat mijn missie en visie is en wat mijn kernwaarden zijn. En als deze bij jou passen, dat het dan mooi is om voor mij te kiezen om jouw persoonlijke gehaakte producten te kiezen. Maar als je dan iets wil bestellen, hoe werkt dat eigenlijk? Hoe komt zo’n bestelling tot stand?

Hoe komt zo'n bestelling tot stand?
Hoe komt zo’n bestelling tot stand?

Ik vond het wel goed om het bestelproces eens uit te leggen, omdat het over het algemeen wel anders gaat dan een standaard bestelling bij een grote retailer.

Hoe komt zo’n bestelling tot stand?

Je kan op mijn website wel een bestelling plaatsen, via iDeal betalen en dan wachten op je bevestiging en je product. Dat gebeurt ook best een enkele keer. Dat ik deze manier van bestellen aanhoud, is ook echt een keuze. Want het maakt de drempel lager, geeft vertrouwen en voor de toekomst is het misschien wel een optie die meer nodig zal kunnen zijn.

Maar eigenlijk is het nauwelijks een gebruikte optie. Misschien 1 keer per jaar. Schrik je daarvan? Ik niet! Ik heb namelijk meer dan genoeg klanten en voldoende werk te doen.

Hoe het dan wel werkt?

Ik vertel graag dat ik in mijn kernwaarden ‘Persoonlijk’ heb opgenomen. Over het algemeen komen producten tot stand, omdat ik met een klant persoonlijk contact heb. Regelmatig heeft de klant niet eens een bestelling in gedachten, maar is er meer een vraag naar mogelijkheden. En doordat ik eerlijk en helder mijn opties weergeef, blijkt bijna altijd dat dit zo aantrekkelijk is, dat er over wordt gegaan tot een bestelling. Hoe komt zo’n bestelling tot stand?

Kan jij ook muisjes haken voor mijn webshop?
Kan jij ook muisjes haken voor mijn webshop?

We raken in gesprek, naar aanleiding van een post van mij of een vraag van jou. Of ik word getagt in leuke berichten en dan raak ik in contact met iemand. Ook vertel ik in mijn omgeving over mijn bedrijf en in de gesprekken raken mensen geïnteresseerd of waren ze net nog op zoek naar iets. Zoals een grote vraag op de huishoudbeurs, waar ik na aflevering nog meer over ga vertellen.

Maar hoe ga je over tot een bestelling?

Laat ik voorop stellen dat ik in een gesprek nooit uit ga van een verkoop gesprek en dat ik jou dus nooit ga opdringen om iets te kopen. Die gesprekken ken ik als potentiele klant en die irriteren me mateloos. Natuurlijk ben ik blij als jij iets bij me wil kopen, daar ben ik ook eerlijk over. Je gaat niets verdienen als je geen klanten aantrekt.
Maar een verkooppraatje waardoor jij je haast gedwongen voelt, dat is niks voor mij.

Wel vertel ik eerlijk wat ik voor mogelijkheden heb en soms laat ik foto’s zien van eerdere bestellingen. En ik durf ook wel te zeggen dat ik inmiddels een leuk assortiment heb en een geheel eigen stijl en ik zie dat dit aanslaat bij het publiek. En daarmee merk ik dat mensen toch gauw ja zeggen op mijn vraag of ze interesse hebben. Hoe een groot compliment is dat!

maar dan even die bestelling
maar dan even die bestelling

Daar haal ik dan ook echt mijn voldoening uit. Ik maak jou oprecht blij met een product, ik zadel je niet op met een ongewilde verkoop. En ik weet dat zo’n product over het algemeen heel leuk ontvangen wordt. En dat maakt mij heel blij. Daar doe ik het voor!

Maar even over dat bestel proces

Als jij dan na ons leuke gesprekje ja zegt op een bepaald product, dan ga ik even over op de zakelijke kant. En die laat ik wel op een vaste manier verlopen, zodat ik geen dingen vergeet en voor jou zorg dat alles op orde is.

Ik vraag jou om je adres, zodat ik een factuur kan opmaken en weet waar jou product heen gaat. Woon jij namelijk in de regio, dan bied ik ook wel eens gratis verzendkosten aan, omdat ik het dan langs kom brengen. Alleen als het jou uitkomt om een keer een afspraak te maken, anders zal toch de DHL of PostNL het moeten opknappen.

Ik stuur je een factuur en betaalverzoek en ik laat je weten hoe lang ik ongeveer denk erover te doen. Heel vaak zegt een klant dan; oh, doe maar rustig aan. Weet dat je dat alleen moet zeggen als je echt geen haast hebt! Want bij rustig aan betekent het dat tussendoortjes en spoedjes voorrang krijgen en dan kan er zomaar een week of 2 extra bij komen. Handwerk is nu eenmaal geen snel werk.

Maar ik doe altijd wel mijn best om jou te updaten tussendoor en te verzenden wanneer jij het eindresultaat op de foto hebt gezien. Ik heb het een enkele keer gehad dat er achteraf toch iets moet worden aangepast, het is fijn als we dat ontdekken voor het met de post mee is.

Op naar een tevreden klant!

En zo gaat er op het afgesproken moment een leuk pakketje de deur uit. Ik blij met de verkoop en jij blij met een leuk product! Het is iedere keer een feestje! Hoe gaaf werk is dat?!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *